Wednesday, May 21, 2008

Televisiooni internetiseerumine ja interneti televisioniseerumine

Nii vähe kui ma televiisorit vaatama satungi, olen ometi saanud tabatud uuest reklaamivõttest – saate või filmi ajal ekraanile ilmuvast sponsorlogost. Kui kunagi peeti tüütuks ekraaninurka ilmuvat kanali logo, siis nüüd laiutab keset filmi mingi raskelt tabatava kontekstiga plärakas. Paremal juhul saab aru, et tegemist on mõne firma logoga, hullemal juhul tundub, et film on lihtsalt praak. Tundub, et mingi suvaline number või õudusmultifilmi tegelane on kogemata kaadrisse jooksnud. TV ekraanipilt hakkab järjest enam meenutama internetti – palju erinevaid infovälju, mis omavahel kuidagi ei seostu, erandiks muidugi äriuudiste allservas jooksvad kursid-hinnad. Paraku ei ole huvi korral võimalik TV-ekraanil klikkida, et arusaamatuks jäänud asja kohta rohkem infot otsida.

Internetis aga möllab samal ajal liikuvate piltide trend. Video on murdnud Youtubest välja tavalistele saitidele ning reklaamidesse. Oleme Klikivabrikuski katsetanud. Interneti-videot saab inimene enamasti omatahtsi edasi-tagasi kerida, uuesti vaadata ja edevamate lahenduste korral ka videos olevaid linke klikkida.

On see nüüd paljuräägitud TV ja Interneti lähenemine või lihtsalt tehniliste võimaluste katsetamine, mis erinevates kanalites sarnaselt välja paistab? Trend on igatahes paljulubav. Seni internetilehtedel külastajaid häirinud erilahendused ei paista TV-vaatajaid suuremat heidutavat. Või on TV-vaatajad lihtsalt saadetest pikemate reklaamipausidega nii tuimaks muudetud, et ei tõsta enam häält. Internetti üle kantuna annavad analoogilised lahendused aga oluliselt laiema mänguruumi. Kõik saab klikitavaks muuta, klikke ja tehinguid saab mõõta.

Ennustan, et mõõtmistulemused näitavad (vastupidiselt väheste reklaamiblokeerijate arvamusele) et interaktiivsed video- ja erilahendused muutuvad väga populaarseks.

5 comments:

Kristo said...

Kuidas siis mõõtmine ka käib. Kas endiselt kliki alusel ?

Jaano Martin Ots said...

Kristo, küsimuse selline püstitus eeldab kõigepealt vastuküsimust, et mida küsimuses kliki all üldse mõeldakse?

Klikivabrik mõõdab oma kampaaniate puhul ära järgmised asjad:
- reklaaminäitamiste arv
- reklaamil tehtud klikkide arv
- klikkide tulemusel sooritatud toimingute/tehingute (actionide) arv
Seda kõike mõõdetakse iga erineva reklaamikujunduse ja iga erineva saidi lõikes. Mõõdab Klikivabriku tarkvara.

Lisaks mõõdame soovi korral ka reklaamil klikkinute käitumist kampaanialehel: time on site, bounce rate ja muud näitajad, mida Google Analytics tuvastada suudab.

Ürjo said...

Selliste reklaamide katsetamine televisoonis on tingitud Digi-TV ajastu peale tulekuga. Ühel hetkel enam ei ole võimalik 6-minutilisi reklaame näidata saadete vahel. Sellest tulenevalt otsitakse uusi lahendusi. Tõenäoliselt pole kaugel aeg, kui näiteks filmis läheb mees baari ning tellib ühe õlu ja samas tekib tv-ekraani nurka klikitav reklaam sõnumiga "Telli Rimist filmi kestel Saku 6-pack ja säästad 50%" vms.

Elame põneval ajal :)

Jaano Martin Ots said...

Ootan minagi huviga, kuidas digi-TV Ürjo kirjeldatud asjad tegelikkuseks muudab. Ju se ongi interneti ja TV ühinemisprotsessi esimene samm. Internetis oleks siis sellele vastav käik, et mõningad senised illegaalsed allalaadimise või filmivaatamise kohad muudavad end legaalseks ning hakkavad näidataval materjalil reklaami kuvama, et näitamisõiguste eest tasuda. Selles olen Ürjoga muidugi nõus, et saate/filmi sisulisest osast pikemaid reklaamipause tarbija varsti enam välja ei kannata, mugavam on vastav saade/film laenutusest võtta või internetist alla tõmmata.

ap said...

et optimismile nats vett peale tõmmata, tuletan meelde paari fakti:
- VOD jõudis reaalselt tarbijateni u 10a peale seda kui sellest aktiivselt rääkima hakati.
- videoreklaam internetis tähendab täna Eestis reeglina seda et telereklaam üks-ühele netti kopitud, mis on küll hetkel progressiivne, kuid samas võimaluste raiskamine, kuna telereklaam reeglina ei ütle et "kliki siia alla paremasse nurka ja saad õnnelikuks". Telereklaam peab lootma sellele et kui vaataja näeb seda paarkümend korda, ehk meenub talle miski et ta reklaamile reageeriks järgmine kord poodi sattudes. Netireklaamile saab aga reageerida kohe.

ehk siis, parimad ideed käivad Eestis teostusest palju aastaid eespool. et telereklaam telekas interaktiivsemaks muutuks... võtab aega minu hinnangul vähemalt 5a. mis siis et telepoes öeldakse et helsita KOHE ja saad kohvikannusoojendaja kauba pääle.