Wednesday, February 6, 2008

Seakari, mitte infokataloog

Juba mõnd aega on SEO (otsimootori-optimeerimine) endaga kaasa toonud koledaid tagajärgi. Eelkõige Google Eesti otsitulemustes. Otsides Googlest mõnd firmat või tegevusvaldkonda, satuvad orgaaniliste tulemuste etteotsa mitte soovitud ettevõtete veebilehed, vaid infokataloogid koos otsitud märksõnaga. Tihti sisaldab lingilt avanev järgmise kataloogi otsingutulemus kõike muud peale soovitud info. Õnneks on küll kohe käepärast järgmine võimalus otsingut teha. Seekord juba vastava kataloogi klientide hulgast.

Levinumad otsitulemuste-spämmijad on: 1188, 1182, infoweb, turismiweb, privatinfo, infopluss, teenus.info, iavenue, kontakt.ee, yellowpages, kompass... Täiendage ise seakarja edasi. Neti teeb sama asja vähemalt viisakalt, pannes otsingutulemusse lisarea, kus viidatud konkureerivale kataloogile telemedia.ee koos vastava märksõnaotsingu lingiga.

Kellele see jama kasulik on? Info otsijale ei olegi, sunnib lõputult lisaklikke tegema ja jooksutab mööda kirjaoskamatuid lehekülgi, kus arusaamatult liigendatud mõttetu info. Aga kataloogid esitavad kõik need õnnetud, kes sel viisil nende lehtedele on petetud, oma reklaamitellijatele kui andunud kliendid. Näitavad statistikat, kus selgelt näha, kui paljud veebikülastajad kliendi märksõnaga otsingu tegid, mis siis, et tegelikult tegi otsingu Google. Ja kuigi tegelikult bouncesid kohale peibutatud otsijad vihaselt minema, ei saa keegi sellest teada. Kataloogi külastajate käitumine on kataloogi ärisaladus. Nagu ka reklaamikontakti hind sellise petetud-bouncenud külastajaga.

Loomulikult, iga korralik kataloog võtab kliendilt tõsise portsu raha, et nende andmed telefoniraamatusse sisse kirjutada. Ilmselt sealt jama peale hakkaski. Telefoniraamatuid ju enam ei osteta. Tõstke käsi (kommentaar blogisse või e-mail: info@klikivabrik.ee) kes on ostnud või saanud endale mõne 2008 aasta telefoniraamatu ja seda ka kasutab? Põhimõtteliselt vist piisabki tänapäeval kataloogiäri tegemiseks, kui trükkida täpselt nii palju telefoniraamatuid, kui müügimeestele kaasa andmiseks vaja on. Ülejäänu teevad ära osavad sitemap'i-kirjutajad.

Vähemalt täna õhtul veel oli Google täiega ära lollitatud.

14 comments:

Anonymous said...

Ei spämmi need kataloogid midagi ega ei tegele erilise SEO-ga. Neil lihtsalt on algusest peale korralikud veebilehed tehtud, mis sisaldavad linkimisi ja märksõnu, tekste, tegevusvaldkondade nimesid jms. mis googlele meeldib. Probleem ikka firmade veebilehtedes kes omale korralikku lehte ei tee. Kui leht pole korralik ja ei sisalda tekste, mis viitavad firma tege´vusele, ei oska google mingi valemiga aru saada, et just see leht on oluline. Firmade veebilehtede tegijaid tuleb hurjutada, sest need on lollid. Ikka väga suure osa veebilehtede peamiseks tekstiks ja sisuks on nupp "skip intro", et saada lahti idiootlikust flashis tehtud tilulilust, mida ei salli külastaja ega google.

jaanomartin said...

Kahjuks ei tea Google valemit, aga kataloogid on selle toimimispõhimõttele päris lähedale saanud. Eks neil aitab natuke kaasa ka, et võrreldes mõne tavalise autopesula kodulehega on kataloogides veidi rohkem geneerilist liiklust ja see ka Googlele ilmselt meeldib.

Tõepoolest, võib probleemi ka niipidi sõnastada, et ENAMUS saite EI TEGELE SEO-ga ning nende veebilehed on ka üldiselt mannetud. Ja jäävadki seepärast kataloogidele otsitulemustes alla. Flashist ma ei räägigi.

Aga ükskõik, kumba pidi probleemi põhjust vaadata, siis probleemi see ei kõrvalda. Mina ei leia Googlest autopesulat üles ja mingi kataloog saab kirja hulga sisuliselt tühje külastusi/lehevaatamisi.

Anonymous said...

Ikka tegelevad optimeerimisega. Pange oma browseri tutvustavaks sõnaks näiteks googlebot etc. Vaadake mis siis saam hakkab. Varjatud edasi tagasi viitamised suht tavaline asi.

ap said...

kipun ka nõustuma pigem selle arvamusega et mitte kataloogid pole sead vaid hoopis konkreetset teenust (näiteks siis autopesu) pakuvad firmad on saamatud. käisin praegu google's, vaatasin-veendusin.
iga vähegi asja tundev veebitreial oskaks suvalise märksõna peale luua veebilehe mis asub google otsitulemustes kõrgemal kui infoweb, telemedia või 1182. reeglina nende kataloogilehtede pagerank=0.
aga klient ei oska seda küsida, ehk siis klient ei ole üldjuhul valmis selle eest lisaks maksma, kuna ta ei saa aru selle tähtsusest.

Anonymous said...

Hea koht oma lehe promomiseks SEO eesmärkidel on http://eek.ee

Anonymous said...

Esiteks pole need kataloogide lehed nii head midagi kui siin räägitakse, kuid nendes on tunduvalt üle keskmise märksõnu, just tänu sellele, et tegemist on kataloogidega. See annabki neile põhilise eelise. Infokataloogid häirivad tõesti kõvasti ja ma pean uurima, kas saab need oma otsingutulemustest eemaldada. Rämpsinfot me ei vaja.

Teiseks sellega võib nõus olla, et keskmiselt on veebide tase siiski madal ning optimeeritust vähe.

Hannes said...

SEO on lihtsalt Eestis vähe tuntud mõiste. Kliendid ei nõua, veebifirmad ei paku. Kuigi oma firma kohta tean öelda, et viimasel ajal siiski arvestame google'ga.

Anonymous said...

Mul tekkis selline küsimus, et millised märksõnad on klikivabriku jaoks olulised? Milliste fraaside v. märksõnade jaoks teie SEO-d teete? Mul ei õnnestunud google ega neti otsingust leida klikivabrikut sõnadega reklaam internetis, internetiturundus, turundus, reklaam. Polnud ka adworsi reklaame klikivabrikul. Kui mina omale partneriks internetiturundajat otsin, on üks kõige olulisemaid tunnuseid see, et ta peab tõestama minimaalselt seda, et suudab ennast turundada internetis. Alles seejärel saab arutleda et kas ta oskaks ka teisi turundada. SEO on nii elementaarne asi interntiturunduse jaoks, et hea internetiturundaja peab olema oluliste otsingusõnadega olema top-3 s. Muidu pole veenev jutt oma headusest. Eestis on googles ja netis suht nõrk konkurents. Seda lihtsam peaks olema esimeste hulka saamine. Nii-nii klikivabrik andke aru ja vastake mu kurjale rünnakule :)

ap said...

:) aga ega me ise seo'd ei teegi. ei endale ega ka teistele. ei disaini bännereid ka. endale ei tee seo'd seepärast et meie reaalsed kliendid ei otsi googlest et kust saaks reklaamipinda. täpsemalt ei saa rääkida.

Anonymous said...

:) ehee, no ei kõla veenvalt, et otsingumootorite kaudu teile kliendid ei tuleks. Kellegiga te ometi konkureerite ja kellegilt tahate kliente omale saada. Kui konkureerivad võimalused leitakse internetist, siis teid ei võeta üldse kaalumiselegi ja loomulikult teie kliendid ei tule täna otsingumootorite kaudu, sest te pole otsingu kaudu leitavad neile. Ärge võtke mu juttu mingi pahatahtliku kriitikana. Lihtsalt tean kui oluline müügikanal on otsingumootor, soovitan sellele mõelda. Oma arust tean e-ärist, turundusest ja internetiturundusest üle keskmise palju ja olen enda arvates mõistnud ka klikivabriku ärimudelit. Väga üllatav oleks siin näha argumente, mis veenaks et vot sellel konkreetsel äril pole vaja olla otsingumootorites leitav oluliste märksõnadega ja võib-olla oleks isegi kasulik otsingumootoris nähtav olemist vältida :)

jaanomartin said...

Anonüümne e-äri spetsialist!
Proovi mõnda järgnevatest linkidest, uuri, kuidas neil SEO on tehtud ja siis küsi neilt, kas neil läheb hästi või halvasti.
http://www.tbwa.ee/
http://www.mediacom.ee/
http://www.mediabroker.ee/
http://www.inspired.ee/
http://www.kpms.ee/
http://www.phd.ee/
Tegemist on vägagi edukate firmadega, kes teavad TÄPSELT, milliste kanalite kaudu NENDE kliendid saabuvad. Võid muidugi proovida neile SEO-d või koguni CMS-i müüa, aga tõenäoliselt ei ole nad HUVITATUD.

Anonymous said...

nendest firmadest tean ainult kpms nime. Nad on suhtekorraldajad ja ilmselt on nende äris tõesti kuidagi hea kui neil kodulehte pole. Paljudel suhtekorraldusfirmadel jällegi on olemas koduleht. Mõned firmad paistavad nime järgi meediaagentuuridena. Ma ei kavatse kellelegi midagi müüa ja ma ei nori, pole põhjust ärrituda (tõlgendan hääle tõstmisena kui SUURTE tähtedega kirjutatakse) mulle tundub see imelik ärist loobumine, küsin uudishimust. Mis siis on see salapärane põhjus miks neil toodud firmadel k.a. klikivabrikul pole hea olla internetis leitav? Samas klikivabrik ei väldi oma lehe indekseerimist otsingumootorite poolt.

jaanomartin said...

Ega ma ärritugi, ma lihtsalt RÕHUTASIN, mida oluliseks pean, kui keegi üritab mulle seletada, et teab paremini, mis mulle hea on. Me ei väldi otsimootorite indekseerimist ja oma klientidele, kes külastajate massi taga ajavad, lausa soovitame SEO-ga tegeleda. Aga pole seni vajalikuks pidanud oma saidil sellele eriliselt keskenduda. Võiks muidugi AdWordsist ka kõigi relevantsete märksõnade juurde kastikesed osta, aga tegelikult ka, meile EI tule kliendid seda teed mööda. Jälgime hoolega, kust meie tellijad tulevad. Seni tulevad uksest. Ja kui nad lõpuks otsimootoritest tulema hakkavad, küll siis ka selle väikse asja korda teeme. Niikaua on koduleht meil siiski kolmandajärguline müügikanal ja eelkõige koht, kust ise KKK vastuseid võtta, kui keegi küsib ;)

Seepärast pole ka väga palju energiat raatsinud panustada. Püüame tasuta softi ja vähese ajakuluga hakkama saada.

Tänu tähelepanu juhtimast, olime ennegi kursis. On task-listis kirjas, aga esialgu veel kaugel joone all.

Anonymous said...

Nojah seda vastust ma tegelikult eeldasingi et kodulehe seo on suht teisejärguline tegevus. Ei viitsi, pole aega ja pole erilist mõtet teil sellega tegelda. Et tegelikult pole selle taga mingit erilist äristrateegiat, mis näeb ette otsingumootorites mitteolemist.

Ma ei tahtnud öelda, et tean teist paremini mis teile hea on. Ei tea. Mu postituse mõte oli selgitada teie enda näite varal miks otsingumootoritest väga adekvaatset infot alati ei leia (jaanomartini jutu teema). Et autopesulal tulevad kliendid veelgi rohkem tänavalt ja uksest kui klikivabrikul. Ja neil on veelgi rohkem savi otsingumoototitest. Ja ka neil ei saagi kliendid otsingumootorist tulla, sest neid pole seal.