Tuesday, January 29, 2008

Hoia alt, EMOR, Gemius tuleb!

Tegelikult on Gemius kohal juba ammu, kuid on seni üsna tagasihoidlikult kõrvalt vaadanud, kuidas Emor rehaga raha kokku tõmbab. Kohtusin täna kahe asjaliku härrasmehega, üks Eesti, teine Läti Gemiusest. Vaatasime nende veebisaitide külastajaanalüüsi andmebaasi, õigemini selle baasi vaatamiseks kirjutatud spetsiaalset browserit. Muljetavaldav. Vähemalt see versioon, mis antakse neile klientidele, kel pole kahju selle softi ja baasi kasutamiseks vajalik litsents soetada ning igakuist tasu maksta. Avalikult ja tasuta muidugi kuigi palju ei näidata, kuid elukutselistele reklaamiplaneerijatele peaks tasuline tööriist väga meeldima. Annab päris head tugipunktid muidu küllaltki kaootilises veebimaailmas orienteerumiseks. Mu jutt on jah reklaam Gemiusele, aga tehku siis Emor midagi sarnast ja lõpetagu saitide-meediaagentuuride nöörimine asjaga, mida turul juba tasuta saab.

Tegelikult on ainus sisuline, kuid reklaamitellija jaoks suur eelis, et Gemiuse baasis sisaldub lisaks GA ja Metrixi poolt tasuta pakutavatele andmetele (visitors, visits, pageview's, time on site, bounce rate jne) ka pisut sotsiaal-demograafilist profiili. Sugu, vanus, sissetulek ja muu selline. Mille alusel on väga mõnus (vähemalt teoreetiliselt) meediaplaani teha. Iseküsimus on muidugi, et kui saidi x külastajate hulgas tuvastatakse 56% mehi, siis kas see ongi koht, kus meestekaupu reklaamida ja mida teha siis, kui saitide külastatavus 45% ulatuses kattub...

Meetod, kuidas Gemius neid andmeid kogub, on lihtne: cookie + pop-up ankeet. Paljud on ehk juba näinud. Tahad, täidad ära, kui ei, klõpsad kinni. Samale cookiele ei näidata ankeeti enam niipea. Ma olen päris palju näinud, kuna ma kustutan küpsiseid sageli. Praeguseks on Eesti Gemiusel kogunenud juba tavalisest omnibussist suurusjärgu võrra rohkem vastanuid, mis vähemalt suuremate saitide puhul võiks juba statistiliselt tõest tulemust näitama hakata. Lätis olevat Gemiusel koguni üle 25 000 täidetud ankeedi. See tähendab, et pilt hakkab pikapeale täpseks minema ka saitidel, kellel on ütleme, vähem kui 2-3 tuhat unikaalset külastajat nädalas.

Tõsi, selle meetodi täpsuses võib alati kahelda. Paljud jõukamad inimesed ei viitsi ankeetide täitmisele aega raisata, IT-teadlikumad on pop-upid ära keelanud. Vabatahtlikke ankeete täidavad aga enamasti aktiivsed idioodid, kes parasjagu mõnda VoxPopuli tüüpi sissehelistamissaatesse löögile pole pääsenud. Või minusugused kaabakad, kes iga kord, kui mõni tüütu pop-up midagi küsib, endale uue erilise profiili välja mõtlevad. Viimati olin 14-aastane Narva tütarlaps, kes teenis üle 500 000 kr kuus ega olnud elus varem internetti kasutanud. Aga see selleks, enamus inimesi on ka veebis ausad ja siirad. Ja päris miljonäre on rahvastikus nagunii nii vähe, et statistiliselt on pilt täpne ka ilma nende ankeetideta. Või minu poolt nende asemel sisestatud miljoni-beibe andmetega. Parem ikka, kui mitte midagi.

Muidugi, Gemius küsib raha ka saitide käest, keda uuritakse. Tasu arvestatakse pageview-põhiselt. Tundub, et saidi kohta tuleb summa väiksem, kui Emoril, praegu kestab Gemiusel tasuta testimise periood. Poolakate plaan on lihtne - anda meediaplaneerijatele tööriist, millega nood võiks enamvähem lollikindlaid kampaaniaplaane koostada. Mugav on ju, kui saab projekti kaitsmisel alati autoriteetsele uuringule viidata. Kui meediaplaneerijad Gemiuse sots-dem profiili sööda alla neelavad ja sellest sõltuvusse satuvad, võib TNS emor asjad kokku pakkida.

Saidiomanikele omakorda tähendaks see, et tahad reklaamimüügiga raha teenida, alusta raha Gemiusele ära andmisest. Ehk kui sind pole Gemiuses, pole sul meediaagentuuri poolt vaadates ka saiti. Klikivabriku jaoks on see mõnevõrra probleem, et me ei saa ju liitunud saitidele teha kohustuseks püsikulu võtmist. Aga jätkame Gemiusega arutelu. Ehk on võimalik mingile kokkuleppele jõuda või saitide kulusid jagada.

Metrix kui tasuta list jääb igal juhul ainsaks õlekõrreks neile saitidele, kes põhimõtteliselt oma statsi avaldamise eest mitte midagi maksta ei taha.

1 comment:

jaanomartin said...

Rääkisin sotsioloogias pädeva kolleegiga vabatahtlikult täidetavate ankeetidega uuringute tulemuste usaldusväärsusest. Ta kinnitas, et on tõesti olemas nähtus, et küsitletavad üritavad oma näitajaid ankeetides ilusamaks valetada. Eelkõige sissetulekut, haridust, netiuuringutes ka interneti kasutussagedust.

Eriti kehtib see vabatahtlikult täidetavate ankeetide puhul ja selliste küsitluste korral, kus ankeedi täitmise motivaatoriks on mingi kingitus või auhind. Sel juhul püüab vastaja alateadlikult anda vastuseid, mida küsitleja tema meelest ootab, sest eeldab, et "hea" vastuse andmine suurendab auhinna saamise tõenäosust.

Gemius küll auhindu ei jaga, kuid vabatahtlikud, kes küsimustele vastavad, annavad pisut kallutatud pildi ega tekita esinduslikku läbilõiget kogu ühiskonnast.

Probleemi tunnistas ka Gemiuse läti spetsialist, kes ütles, et vähemalt netikasutuse osas võrdlevad nad inimese vastust cookie'de andmetega. Seal pidi "ülepakkumine" välja tulema küll ning vähemalt selles osas suudavad nad inimeste vastuseid reaalsete mõõtmistulemustega korrigeerida.