Wednesday, December 5, 2007

Facebook paljastas oma näo

Küsisin Henrik Roonemaalt ükspäev, et milleks ja kellele on Facebook hea. Henrik on nimelt seda keskkonda väga kiitnud. Ütlesin, et ei saa aru, kas see on põhiliselt hea omanikele, kasutajatele või kellelegi muule. Henrik ütles, et ei tea, aga hea on. Tegin endalegi konto ja proovisin. Leidsin mõned tuttavad. Väga palju parem sellest ei hakanud.

Ühel hetkel, kui jälle sisse logisin, et headust kontrollida, nägin, et Facebook on bännerid üles pannud. Täiesti tavalised reklaambännerid, sellised, nagu ka Klikivabrik vahendab. Paremal juhul IP-põhise geo-targetingiga. Profiili andmete järgi hobide või hariduse järgi targetingi ei julge veel kahtlustada. Vähemalt mulle midagi eripärast küll pole näidatud.

Siis sain aru küll, miks Facebook hea on, vähemalt omanikele. Ja sain aru, et kõik kuuldused bännerreklaami surmast on sügavalt enneaegsed. Kui isegi Facebooki sarnane uus/hea/radikaalne asi nii kiiresti sellele rajale jõudis.

- - -
See oli tegelikult üks vana postitus, aga jäänud seni avaldamata. Tänu portaalipidaja kommentaarile tuli meelde see üle vaadata ja õiget nuppu vajutada.

5 comments:

JK said...

Lihtsalt infoks, Facebookis on reklaam suunatud riigi, soo, vanuse, profiili huvide väljade, haridustaseme, kooli, kooli eriala, töökoha, poliitilise vaate ja perekonnaseisu järgi. Näiteks Soome 400 tuhat FB kasutajat saab nii paari hiireklikiga paarikümne tuhande või isegi paarisaja kasutajani filtreerida ja neile oma reklaami suunata.

Kuna eestlasi on FB's vaid 10 tuhat, siis neile suunatud reklaami teha veel ei saa.

jaanomartin said...

Eks ma seda ju kirjutasingi, et kahtlustasin Facebook'i plaanis reklaami mingil hetkel profiilile vastavalt suunama hakata. Probleemiks jääb ainult see, et nagu paljudes muudeski kohtades, kus inimene oma profiili ise kirjeldab, sisaldavad need profiilid väga palju jama.

Inimene ju tahab sellises kohas ennast ikka paremana välja näidata, kui ta tegelikult on ja kirjutab profiili oma tegelike hobidena oma salajased unistused. Kui näiteks rate.ee profiilid kõik õiged oleks, peaks selle keskkonna kaudu saama edukalt müüa Hummereid, Fendereid ja Princesse. Tegelikult aga paistab, et paremini lähevad simpelid, ipodid ja mesZENgerid.

Tänu Jüri kommentaarile saab ka selgeks, miks Eestist eestlasena Facebooki vaadates ainult väga üldist reklaami näeb.

JK said...

Samas jälgib Facebook kindlasti ka seda, mis foorumites sa liigud, mine tea, ehk ka sinu kirjavahetuse sisu (nagu Google). Sealt saab täitsa reaalse ülevaate sinu huvidest :)

Lisaks on neil Beacon teenus, mis postitab Facebooki infot sellest, mida sa mujal veebisaitidel teed, mida ostad. Tead, umbes nagu KGB vanasti inimesi jälgis ;)

Hot.ee ja Mail.ee suurim väärtus oleks selles, kui nad kogu kirjavahetust statistiliselt töötleks ja selle alusel oma sadu tuhandeid kasutajaid profileeriks.

jaanomartin said...

Jüri, kõik õige. Lihtsalt Eesti on nii väike, et kui siinset kasutajaskonda veel kuidagi segmentima hakta, ei saagi ühegi toote reklaamiks piisavat sihtgruppi kätte.

Ja muide, KGB oli väga tõhus ettevõtmine. Mingi aeg unistasin isegi, et tulevikus teeks endale sarnase firma ;)

Priit said...

Pakun, et olenemata sihtimisest jääb FB reklaamide efektiivsus suht madalaks, sest kasutajate fookus on teises kohas. Sama võib täheldada veebmaili keskkondade juures. Sisenemisel ja väljumisel veel midagi klikitakse, aga sees olles enam mitte.