Wednesday, September 19, 2007

Veel hea bänneri teemal...

Oleme Klikivabrikus tegelenud erinevate internetireklaamide efektiivsuse analüüsiga ja otsinud: milline on hea bänner? Paari kuuga kogunenud statistika lubab öelda, et meil on vastus on olemas. Ainult et, see vastus võib väga palju varieeruda. Sõltub ju eesmärgist.*

Kõigepealt tuleb küsida, mida bänneriga üldse saavutada tahetakse. Võimalikke põhieesmärke on kolm:

1. Teadvustada reklaamitavat kaubamärki ja/või toodet. See on väga lihtne. Logo + keeruline animatsioon kallilt creative-büroolt + video või pilt kalli näitlejaga + vaimukas copy ja kõik saavad aru, et tegemist on soliidse firmaga. Kes tõesti huvi tunneb, ehk isegi klikib ja vaatab, kas landingpage on sama tasemel. Click-rate pole suurem asi, aga kõigile jääb meelde, et ah SEAL lehel oli ka jälle see firma XYZ kampaania.

2. Saada inimesed lihtsalt bänneril klikkima on samuti väga lihtne. Tuleb panna palja tüdruku pilt, naljakas jalaga-p'sse-video või teaser-küsimus stiilis: "tahad saada rikkaks/ilusaks/kuulsaks?" Liiklus tuleb. Click-rate on hea, isegi kui kohe pole aru saada, kes reklaamib või mida. Ainus probleem, et sedasorti liiklus ei konverteeru enamasti tehinguteks. Kes paljast keha otsides on automüügisaidile sattunud, bounce'b sealt kohe minema, sest on ju selge, et autoga tüdrukuid kaasa ei anta. Isegi kui pappi oleks, et auto osta.

3. Targemad reklaamijad tahavad, et oleks palju klikkijaid ning et võimalikult paljud külastused konverteeruksid actioniks. Registreeruksid, telliksid midagi, jätaks oma e-maili aadressi või annaks reklaamijale muul viisil märku, et nad võivad olla huvitatud kliendiks hakkamisest. See on kõige keerulisem. Sest tuleb leida kompromiss silmatorkava disaini, arusaadava ja tõese sõnumi ja intrigeerimise vahel. Lisaks peab pakkumine olema piisavalt isuäratav, et inimene viitsiks seda uurima hakata. Siin võib turundusteooria ja disainiga päris hulluks minna, kulutada tohutu eelarve ja lõpuks saada ikka mittetoimiva kunstiteose. Pikka flash-filmi ei viitsita sageli vaadata või nähakse ainult mõnd episoodi. Vaimukaimgi animatsioon muutub lõpuks tüütuks tapeediks nagu džillitbäng. TV-st tuttav massikampaania visual hoiatab juba ette, et müüakse sedasama imettegevat põranda/nõude/riiete/hammaste või mille iganes puhastusvahendit.
Aga lihtsus lööb. Omajagu tõtt on nende jutus, kes väidavad, et kõige paremini mõjub tavaline tekstikuulutus. Ka ajakirjandusliku materjali imiteerimine annab häid tulemusi. Kujutlege bännerit, millel alguses väike pilt (või video), siis Delfi-stiilis provotseeriv pealkiri ja selle all paar rida teksti, mis räägivad ära, mida tegelikult pakutakse. Lõpus väike link, näiteks: loe edasi. Umbes nagu tüüpilise uudistesaidi postituse algus.

Ja muidugi on oluline katsetamine. Erinevate sõnastuste, erinevate disainidega. Kahju, et meie reklaamitegijatel nii vähe mängulusti on. Teleklipi või outdoor-plakati baasil tehakse üks bänner ja imestatakse, et see ei toimi. Viimasel Eturundusel esinenud Petri Kokko rõhutas, et katsetada ja testida tuleb palju. Vaadata, mis kasutajatele meeldib, mis on ebahuvitav. Mõõta tulemusi, võrrelda erinevate sõnumite/piltide/videoklippide populaarsust. Vahetada värve, disaini, teksti. Riskida. Arendada edasi, mis töötab ja jätta kõrvale, mis ei toimi. Saan aru, et see on keeruline, kui tööd teeb suur ja kallis reklaamibüroo. Kuid toosama hr Kokko rõhutas ka, et tänapäeval suudab hea video valmis teha üks inimene. Pole enam vaja bussitäit tehnikat ja 6-liikmelist meeskonda. Piisab koduarvutist, digifotokast (või videokaamerast) ja heast tahtmisest. Oleme isegi testinud sama kampaania piires paljude erinevate bänneritega ja tekstireklaamidega. Click-rate erinevused on uskumatud!


* Ei hakka siinkohal arutlema paljudel seotud ja samuti väga tähtsatel teemadel, nagu otsimootoriturundus, bänneripimedus, konteksti- või märksõnapõhine targeting, landingpage disain, tekstireklaami eelised ja nii edasi.

Ahjaa. Näidis ka. Üks väga hästi toimivaid bännereid on selline. Ahvatlev pilt, piisavalt lihtne tekst ja kõigile arusaadav vihje, et üks ridadest on link, millel klikkides saab rohkem infot.

2 comments:

Priit said...

Kas klikivabrik pakub ka A/B testimise võimalust, et ühe kampaania raames näitan üle ühe erinevaid bännereid, sest tegelikult ei suuda ju keegi bännerile vaadates öelda, kas see hakkab tööle või mitte. http://www.sevenline.ee/blog/?itemid=200

jaanomartin said...

Priit, mitte ainult A/B vaid soovi korral ka A->Z. Kui vaid on materjali mida testida. Mõõdame CTR iga reklaami/iga keskkonna lõikes ja kui testkampaania maht on piisavalt suur, saab juba esimese päevaga trendid selgeks.