Wednesday, July 11, 2007

Page Views: üsna pea minevik


Pets pillas ühe väga olulise uudise: Nielsen (ehk üks olulisim veebisaitide reitija maailmas) asendas oma "page views" põhise veebisaitide kõrvutamise saidil veedetud ajaga. Põhjus esiteks selles et mõiste "page view" on tänu uutele tehnoloogiatele devalveerunud: näiteks AJAX tehnoloogial tehtud veebisaidi puhul ei vahetu kliki peale mitte lehekülg, vaid hoopis osa leheküljest... võta sa siis kinni kas seda nimetatada uueks leheks või mitte. Näiteks Google Reader veebis võib läbi klõpsida tuhendeid uudiseid ja uudistekanaleid ilma et veebileht täielikult vahetuks. Teiseks on page view probleem juba aegade alguset peale olnud fakt et see näitaja on eri saitides tihti ikka päris võrreldamatu suurus. Võtame näiteks Rate.ee versus mõni uudistesait: ühel juhul klõpsitakse järgmisele lehele edasi iga paari sekundi tagant, teisel juhul veedetakse igal leheküljel mitu minutit. Pole raske arvata, kumma variandi puhul loetakse ühte page view'd (ja sellel olevaid reklaamipindasid) väärtuslikumaks. Rate.ee suure bänneri CPM hind on alla 2kr, EPL.ee-s 63kr... ok, sihtgrupp ka omab tähtsust, kuid mitte nii palju.
Ühesõnaga, lehel veedetud aja tähtsustamine tundub päris mõistlik. Kohe tekivad aga küsimused, et kuidas see areng interneti reklaamimajandust mõjutab? Teatavasti elab Eesti reklaamiturg üsna sügavas CPM usus ja suurtel veebisaitidel õnnestub veel ikka müüa igat bännerinäitamist "kontakti" nime all, mis siis et "kontakt" offline-reklaami maailmas midagi hoopis muud tähendab.
Minu ennustus võimalike arengute osas:
  • tähtsustama hakatakse rohkem unikaalse kontakti hinda.
  • reklaamid hakkavad vahelduma muudel alustel, mitte seoses iga uue page view'ga. näiteks iga 30sek tagant.
  • kuigi ärksamad reklaamiinimesed heietavad CPC-st ja CPA-st, ei vaheta need ilmselt lähema 10 aasta jooksul välja konkreetsete reklaamipindade konkreetseks perioodiks konkreetse raha eest ostmist. Suurfirmade marketingiprotsessid lihtsalt vajavad seda vana head põhimõtet.
  • Samas suureneb CPC ja CPA roll, kuna tänu Google Adwords sarnastele teenustele muutub netireklaam kättesaadavamaks ka väiksematele reklaamiandjatele, kes ei pea kampaaniat kooskõlastama finantsdirektoriga ja on võimelised kohanduma üleöö toimuvate turumuudatustega.
Samas artiklis on veel mainitud ka üsna huvitavat arengut: samadel alustel (nagu veebe) hakatakse mõõtma ka AOL messengeri. Iseenesest väga loogiline: tegemist on oma olemuselt samasuguse internetiga ühendatud suhtlusaplikatsiooniga nagu mail.ee ja reklaamijal ega publikul pole vahet, kas reklaamipind on progetud HTML-is või binaarkoodis.

1 comment:

Lembit said...

Sellest Washington Post'i artiklist võib lugeda, et messenger'ide statsi juba arvestatakse ning just tänu sellele kargasid AOL, Yahoo! ja Windows Live Google'ist ette esikolmikuks Nielsen'i edetabelis.