Thursday, June 7, 2007

Ma sattusin reklaami ohvriks!!!

Kui kuulete kedagi sellist juttu ajamas, siis suurima tõenäosusega võiks talle jama ajamise eest peksa anda. No kuidas ta siis ohvriks sattus? Nägi Novaluxi otsepostituses oi-kui-nunnusid kohvikannu soojendaja tutikesi, 25.50 tükk. Ei suutnud ostmata jätta ja nädal hiljem avastas et tal endal pole kohvikannugi? Olgem ausad, see on hoopis iseenda madala lauba ohvriks sattumine. Ainuke võimalus reaalselt reklaami ohvriks saada on eksitava reklaami (mis on seaduse vastane) puhul. Reklaam ütles et see kuuseistik kasvab 30m kõrguseks aga tegelikult müüdi sulle hoopis mingi bonsai-junn. Vot siis võid õigusega paugutada.
Ja inimesed kes üleüldiselt reklaamimist maha teevad ja ennast ülepäeva reklaami ohvriteks nimetavad, ei kujuta ilmselt ette milline oleks elu ilma reklaamita. Kalasõber ei saaks teada et homme on Selveris roogitud lõhe ainult 60.30, pooled ABBA austajad ei saaks teada et bänd otsustas uuesti kokku tulla ja viimased kontserdipiletid on veel müügis. Mina ise vahetasin just reklaami põhjal hiljuti mobiilioperaatorit, kuna sain just tavalisest interneti reklaambänneristist teada et Elisa paketis on megabaidi hind 150 KORDA (!!!) odavam kui minu senises paketis. Sellest reklaamist ilma jäämine oleks mulle tähendanud päris märkimisväärset otsest rahalist kulu.
Mul polnud plaanis reklaami ülistada, pigem juhtida tähelepanu et kõik reklaamid ei pruugi olla saatanast ja informatiivne reklaam võib sinuni tuua midagi sulle väga vajalikku. Kui aga telekas üks pank reklaamib et tal on kontoris vaheuksed paremini õlitatud kui konkurendil, siis on küll soov telekasse midagi Adblock'i sarnast installeerida.

2 comments:

Anonymous said...

_Ma sattusin reklaami ohvriks!!!
Kui kuulete kedagi sellist juttu ajamas, siis suurima tõenäosusega võiks talle jama ajamise eest peksa anda._

Nojah, tase! Sellise teksti võib kirjutada ainult inimene, kes psühholoogiast ja reklaamipsühholoogiast mittemidagi ei tea. Reklaami ohvriks võib pidada pigem inimest, kellele on psühholoogilisi nippe kasutades kunstlikult või nõrkusi ära kasutades tekitatud vajadus mingi toote või teenuse järgi. Kui reklaami ohver ostab või tarbib mõnda teenust, siis avastatakse, et asi ootusi ei täida, asi on kasutu või pigem toob viletsust kaela.

Hea näide on rämpskrediidi pakkujad oma "Päikeselaenude" ja "Piiks piiks raha tuleb" reklaamidega. Reklaamiga luuakse mulje, et raha tuleb lihtsalt ja kõik probleemid saavad lahendatud, elu on ilus, aga kui lepingule alla kirjutad ja asi maksmiseni jõuab, siis näed alles, kui kasulik diil oli. 50 kroonist saab 15 000 mis tagasi vaja maksta :) Ja selliseid näiteid miljoneid, kus inimese nõrkusi kurjalt ära kasutatakse. Ja kas neile reklaamiohvritele on vaja veel takkaotsa peksa anda??

Pigem võiks inimesi teavitada pettur-reklaamimeeste töömeetoditest ja reklaamivõrkudel võiks olla mingisugune sotsiaalne vastutus ja mitte kuvada räpaseid vahendeid kasutavate klientide reklaame.

ap said...

Sul on suuresti õigus, sellised reklaamid tõepoolest ei kergita reklaami kui sellise mainet ja kuna need on ka tihti seaduseid rikkuvad, on inimene lisaks reklaamile ka otseselt kuriteo ohver. Kui aga reklaam on seaduslik ega "balansseeri seaduslikkuse piiril", on tihti defineerimise küsimus, kas nad on reklaami või oma lolluse ohvrid. Piir jookseb iga inimese jaoks erinevast kohast: mõnele ullikesele teatavasti piisab isegi kui päris respekteeritud asutus hulludel päevadel mõnele mõttetule tootele "ALLAHINNATUD" peale kirjutab, selleks et ta tunneks vastupandamatut vajadust seda ära osta. Neidki võiks tingimisi reklaami ohvriteks ju nimetada. Mina ei nimeta.